Děti se učí tím, že si hrají a pracují s různými předměty, materiály a podněty, které jsou k dispozici v multifunkční učebně. Učí se také navzájem od sebe, nápodobou a pozorováním. Tím, že pracují v malých skupinkách, mohou spolu přirozeně komunikovat, řešit problémy, rozhodovat se, procvičovat si vyjadřovací schopnosti, učit se chápat a akceptovat rozdíly mezi lidmi. Děti jsou vedeny k sebeobsluze, samostatnosti, spolupráci a schopnosti řešení problémů.
V multifunkční učebně se nachází centra aktivit, která jsou vhodně doplněna motivujícími, podnětnými pomůckami a prostorovým vybavením pro jejich uskutečňování.
Centra aktivit - pracovní prostor, pomůcky a předměty k manipulaci, jsou uspořádány tak, aby co nejvíce zaujaly a umožňovaly dětem osvojení nových poznatků samostatně, s co nejmenší pomocí pedagoga. Důraz je kladen na spojování tělesné a duševní aktivity.
Centra aktivit
Emoce, Čtenářské centrum, Kostky a manipulační pískoviště, Manipulační a stolní hry, Cvičná kuchyňka, Pokusy a objevy, Indiánský koutek, Interaktivní tabule, Hra se světlem a stínem
V průběhu školního roku, bude naší snahou v přilehlém prostoru multifunkční učebny, zrealizovat výtvarný ateliér.
Emoce
V centru Emoce probíhají především nápodobivé a námětové hry, rozvíjí se schopnost vyjadřovat se a popisovat své emoční prožívání, rozvíjí se sociální vnímavost a empatie.
Pedagogický tým má právě v tomto centru velký prostor pro pozorování a zaznamenávání témat, která si děti vybírají, s kým si hrají, jak se chovají, jaký mají postoj k druhým, a jak jiné děti reagují na ně. Tyto záznamy poskytují cenné informace o potřebách dětí a o tom, jak se tyto potřeby vyvíjejí v čase. Mohou také poskytovat podklady pro příští projekty a plány.
Čtenářské centrum
Čtenářské centrum slouží k podchycení zájmu o literaturu, o čtení a psaní, kde děti vnímají mluvenou a psanou podobu písma, kde manipulací s knihou i písmeny, pomalu se s písmeny seznamují a postupně je rozpoznávají na základě tvaru, rozvíjí se slovní zásoba, zraková a sluchová percepce. Skladba didaktických pomůcek umožňuje v rámci rozvoje jazykových kompetencí dle RVP logopedickou prevenci.
Kostky a manipulační pískoviště
V tomto centru Kostky si děti procvičují hrubou a jemnou motoriku, zvyšují sebedůvěru, rozvíjejí sociální a jazykové dovednosti, získávají cit pro geometrické obrazce, upevňují znalost z různých oblastí (matematika, fyzika), rozvíjejí inteligenci ve všech jejích oblastech.
Centrum je vybaveno různými typy stavebnic, velkých a malých interaktivních kostek.
Pedagogický tým především dbá na to, aby toto centrum bylo pro děti atraktivní. Kostky a materiály do centra přidáváme, ubíráme a obměňujeme podle toho, jak se hra během roku rozvijí, dále podle tématu a konkrétní skupině dětí.
Manipulační a stolní hry
Centrum manipulačních her je zaměřené především na rozvoj jemné motoriky, fantazie, trpělivost, vůli pro dokončení díla, poznávání barev, geometrických tvarů, číslic, zvířat, rostlin, druhů práce. Nabízí kromě jiného činnosti s kinetickým pískem, s různými plošnými dřevěnými tvary, s barevnými průhlednými fóliemi, činnosti k objevování magnetických zákonitostí a bádání.
Pedagog především děti při hře pozoruje, dělá si poznámky o tom, jakou hru si kdo volí, je-li pro něj těžká nebo málo náročná, aby mohl postupně nabízet dítěti hru na vyšší úrovni, když ta předešlá byla dostatečně naplněna. Do her se zapojuje jen tehdy, když si děti neumějí poradit a požádají o pomoc. I v takovém případě nejprve doporučí dítěti, ať se poradí s kamarádem, a teprve v případě neúspěchu nastupuje pedagog se svou radou - nejefektivnější je sociální učení, učení od kamaráda, který již danou dovednost či vědomost zvládl. Pedagog také děti učí, jak se o věci starat, podněcuje je k tomu, aby dokončily započatou práci a správně roztřídily a uklidily materiály.
Cvičná kuchyňka a etiketa stolování
Centrum Kuchyňka je pracovní prostor, kde si děti mohou hrát na domácnost, na vaření, na restauraci, a to nejen „jako”, ale doopravdy. Toto centrum je vybaveno prostorem pro stolování, opravdovým, kuchyňským nábytkem a vybavením, které bývá v opravdové kuchyni – pracovní deskou, příborníkem, policemi na nádobí, skříňkami, dřezy, vodovodními bateriemi, vestavěnou lednicí a mikrovlnou troubou, mixerem a nádobím. Nádobí je funkční a slouží dětem k přípravě pokrmů.
Pokusy a objevy
Centrum Pokusy a objevy slouží k různým pozorováním, k pokusům biologickým i chemickým, k pěstování rostlin a k objevování. Je vybaveno mikroskopy, přesýpacími hodinami, lupami, manipulačními nástroji, nádobkami. Děti používají naučné knihy, encyklopedie, atlasy, názorné pomůcky.
Indiánský koutek
Centrum Indiánský koutek je zaměřen na rozvoj emočního a prosociálního cítění dětí. Formou her, dramatizací a metod osobnostně sociální výchovy, děti objevují a poznávají své emoce a emoce druhých, učí se empatii, vzájemnou toleranci a pomoc.
Děti se zde mohou naučit indiánská slova, písně, indiánský tanec, indiánské pokřiky, indiánský pozdrav, připravit indiánské jídlo, vyrobit totem, indiánské čelenky, poslechnout indiánské pohádky, navlékat indiánské korále, vázat indiánské uzly, naučit se vysílat dorozumívací signály apod.
Interaktivní tabule
S interaktivní tabulí se děti setkávají již v 1. třídě, proto je vhodné, seznámit děti s touto výukou, ještě před nástupem do základní školy. Proto podporujeme nové informační a komunikační technologie ve vzdělání, které zábavnou a motivační formou podporují děti v jejich schopnostech a dovednostech.
Postupně, dle finančních prostředků školy, budeme doplňovat Výukové, počítačové programy pro děti. Pedagogové budou průběžně využívat na zdokonalování svých znalostí s výukovými programy metodické semináře a vzájemně si budou předávat sdílené informace, zkušenosti a následně je zařazovat do vzdělávání.
Centrum Hry se světlem a stínem motivuje děti k čarovné hře se světlem stínem.
Společně s baterkami, projektorem, světelným stolem, stínovým divadlem a dalšími pomůckami, rozehrají působivou hru, která rozvíjí smyslové vnímání dětí, představivost, fantazii a grafomotoriku. Děti aktivní formou zjistí spoustu zajímavostí z oblasti fyzikálních zákonů a užijí si spoustu zábavy.
Sídlo příspěvkové organizace:
Herrmannova 1
779 00 Olomouc
Telefon: +420 585 222 971
E-mail: skolka@ms-herrmannova.cz
Zřizovatel školy: Magistrát města Olomouce
Adresa: Mateřská škola Baarova 5, Olomouc-Chomoutov
Kontaktní osoba: Renáta Kopečná
Telefon: +420 585 231 520
Mobil: +420 608 542 060
E-mail: baarova@ms-herrmannova.cz